FUTUE TE ET IPSUM CABALLUM!

"Fuck you, and the horse you rode in on!"

Som debut i bloggvärlden tänkte jag snabbt ge lite filmtips som är aktuella på bio just nu.
Ovanstående citat är hämtat ifrån den kraftfulla filmen "The Changeling" med Angelina Jolie i huvudrollen.


Angelina Jolie. Kraftfull och vackert fängslande. Jag grät. Mycket.Regissören till filmen Förvirring då hennes så kallade son återkommer uppenbart förändrad och annorlunda.

"The Changeling" är en verklighetsbaserad berättelse om en mor som förlorar sin son genom en kidnappning i ett korrumperat 1920tals Los Angeles. Polismyndigheten står under kraftig kritik och det är när man tror sig har löst det genom att man hittat ett bortsprunget barn så kopplas denna för snabbt ihop med Angelina Jolies karaktär. Polisen som redan är under stark kritik från samhället tänker inte erkänna fler misstag utan gör vad de kan för att sopa det hela under mattan. Att historien bygger på en verklig händelse gör det hela ännu mer makabert och laddat.
I princip är det en kvinnas kamp mot systemet för att återfå sin son. Den är gripande och underbar och trots att jag i början var skeptisk så kunde jag inte motstå den när jag väl satt i salongen.
Mina ögon tårades och lämnade mig berörd långt efter jag lämnat salongen.
För hur den lämnade mig berörd så kan jag inte annat än rekommendera den för alla som gillar drama och thrillerfilmer.
Observera dock ni Angelina Jolie fantaster, det är ingen Lara Croft eller tatuerad sexgudinna som pryder rollen.



Walt Disneys stora nya satsning i 3D=)Hund, katt och hamster.  Kan det bli en bättre trio? =D

"Bolt" (3D)
är en tecknad film om en hund som blivit filmactionhjälte men plötsligt tas ner på jorden då han inte längre är i producenternas händer. Han skiljs från flickan, människan, han älskar och hans resa tillbaka till henne möter fler hinder än vad han kunnat räkna med. Särskilt då alla hans superhjältekrafter nu är som borttrollade. På vägen tillbaka till sin människa så skapas en underlig trio av en speciell katt, samt en långt mer underliv hamster med kung-fu moves i en plastboll så man inte kan göra annat än skratta och älska honom. Filmen är underbar och skämten haglar tätt. Jag kan rekommendera denna som en av vinterns stora tecknade filmer. Dock så måste Wall-E nämnas för er som inte sett den. Samt att pingvinerna i Madagaskar 2 som också är bio aktuell är dumt att missa.

Dessutom bör sägas att Bolt är producerad i 3D. Och detta är inte den 3D teknik som användes med rött och grönt glas utan jag var genuint imponerad. Tyvärr innebär det att jag snart måste investera i en ny skärm/tv samt glasögon som klarar av de krav som 3D filmer ställer. Enligt nyhetsmorgon för några dagar sedan ligger paket på dessa på ca 6000:-
Det kommer bli nästa grej att ha. Jag tror inte vi kommer undan från det. Eller vill komma undan från det. Bioupplevelsen jag fick på Bolt var den bästa någonsin i filmatisk upplevelse. Alla filmer kommer kunna bli bättre såhär.





Tom Cruise som general i tyska armenTom Cruise i Afrika för den Tyska ArmenPlaner ska smidas.  Detta är en militär operation.  -Inget går nånsin som planerat.

"Valkyria". Vi har sett många filmer om förintelsen men detta är en av de starkaste som visar motståndet som fanns mot Hitler inom den Nazistiska regimen under andra världskriget. Den utspelar sig under den mest händelserika perioden i andra världskriget och flera höga generaler sammanställer en våghalsig plan för att lönnmörda Hitler och göra den tyska armén oförmögen att fortsätta fungera och således skapa en fred. Tom Cruise spelar en av dessa generaler och gör en god insats. Regissör var Bryan Singer som även gjort Superman Returns. Jag tyckte definitivt att den var spännande och sevärd. Dock ska tilläggas att krigsfilmer kan bli väldigt högljudda på bio. Denna är en av de värre jag gått på. Många gäster bad om hörselskydd och kanske ska ni ha det i åtanke innan ni går dit med någon med huvudvärk.
Jag kan rekommendera denna om man gillar spänning, action och historia.





Bella och Edward.Bella och EdwardBella i Twilight.  En människa som är kär i en vampyr.

"Twilight" är första filmen i en serie som många kallar den nya Harry Potter. En ny fantasy serie fast denna gången om vampyrer och varulvar. Bella Swan (Kristen Stewart) är en tjej som flyttar till den ödsliga, regniga staden Forks i delstaten Washington så ser det dystert ut för Bella innan hon träffar Edward Cullen (Robert Pattinson). Edward och Bella finner en oemotståndlig attraktion till varandra. Men då Edward inte är mänsklig blir omständigheterna försvårade.
Denna fantasyversion med viss liknelse till Romeo och Julia skapar en trollsk miljö där fara lurar i varje hörn.
Jag kan starkt rekommendera Twilight och ni som inte har börjat svälja böckerna så kan det också rekommenderas. Personligen håller jag med om att böckerna hyser samma storhet som Potter-böckerna. Med det lilla pluset att de verkar vara skrivna för någon i äldre tonåren och uppåt och inte för 12-16 åringar som Harry Potter kan verka vara.




Kurt Wallander igång igen.

Sist men inte minst vill jag nämna senaste Wallander filmen "Hämnden". För att vara en svensk film så visar den på sällsynt god kvalité och med en twist i handlingen om de sammansvärjningar som verkar råda i Ystad på grund av utställningen med karikatyrbilder på Muhammed.




Nästa film på schemat att se är "Seven Pounds" med Will Smith.
Jag hoppas att jag ska hinna se den innan den nya veckan är slut.

Inte rekommenderat:

Filmer som kanske inte är värda att se på bio.
"Låt den rätta komma in" - seg och underlig. Men har ni läst boken och gillar den, grattis! Många säger att den är väldigt trogen boken. Vilket har gjort att jag inte kommer läsa den. :P
"Yes Man" - slätstruken, förutsägbar men inte helt värdelös. Se den. Men se den inte på bio.
"Benjamin Buttons otroliga liv" - Enastående skådespelare men ändå inte en så fantastisk handling som många kunde hoppas på. Själv berördes jag endast av delen när demensen slog i då det gav personliga anknytningar. Relativt sevärd men kanske inte ett biomåste.
"Australia"
- 3 kortfilmer i en. Nicole Kidman gör ändå en rolig roll och filmen känns som en nytappning av de gamla cowboyfilmerna man såg som barn. Gammal aboriginmagi finns med och ger filmen intressanta överraskningar.


Over and out!
/Mattias
Nuff said!    Eller vänta.. Vi säger nått ändå..  *tuuut*    *tuuuut*    Yes?  -This is destiny!  I´ve been expecting a call from you!

Kommentarer
Postat av: Niklas A

Hejsan! Kul att du också skaffat blogg, måste dock säga att din är typ 1000 ggr bättre än min då jag endast anv min för att skriva träningsdagbok, och lite lite om vad jag har för mig. Jag såg att du skrivit om "Bolt"! jag skall se den på sportlovet ;)



Pöss å kram!

2009-02-11 @ 22:41:57
URL: http://nogg.se/niklas_49
Postat av: Mattias

Åh tack Niklas!

Jag ska lätt tjuvkika på din med.

Hörde du hade haft inflyttningsfest! Hur känns allt det? Trivs du?

(dum fråga jag vet! Men säg ändå!)

=D



Miss you! Du måste ta dig upp snart och hälsa på igen!

(även om det är min tur att åka ner. (A))

Hälsa de andra!

Kram

2009-02-12 @ 01:44:08
Postat av: Ling

Haha, välkommen till bloggträsket!! =)



Twilght is da real shit!! Finns ingenting bättre!!! =D cmen hur kan du inte tycka om benjamin button??? den e ju underbar =D



hur är det annars? flyter livet på? =)



kramar Ling

2009-02-12 @ 12:42:14
URL: http://kinesliraren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0